Happiness advantage

Business people-showing teamwork
foto Richard Foster

“Wil je succes hebben dan zul je hard moeten werken. En als je succes hebt dan word je gelukkig.”  Klinkt bekend? Deze ‘geluksformule’ is een dominante manier van denken, maar klopt de formule wel?
Geluksonderzoeker Shawn Achor (Harvard University) maakte een wetenschappelijke benadering van de formule en ontdekte twee grote wetenschappelijke onwaarheden.

In zijn boek ‘The Happiness Advantage’ wijst Achor als eerste op de koppeling van geluk en het behalen van succes. Deze koppeling is niet helemaal onjuist. Het behalen van succes kan je zeker geluk opleveren. Het is te vergelijken met het bevredigende gevoel van het kunnen kopen van iets moois waar je lang voor gespaard hebt of het eten van iets waar je heel erg trek in hebt. Het geeft zeker een positief gevoel, maar straks krijg je toch trek in iets anders.
Succes heeft een veranderlijk karakter. Op het moment dat je succes behaald hebt wordt iets mooiers, iets groters of iets hogers het nieuwe ‘succes’. Het gevoel van succes kun je daardoor niet vasthouden. Het blijft bij achtervolgen, succes behalen, geluksgevoelens beleven en……het weer verliezen. Niets mis mee, maar het maakt de drijvende gedachte wel wat minder aanlokkelijk, toch?

De tweede fout ziet Achor in de plaats van geluk in de formule. In de oude formule zien we geluk als het resultaat van succes, maar wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het eerder andersom is. Succes als resultante van geluk.
Onderzoek heeft uitgewezen dat een gelukkig brein (hersenen in een positieve staat) beduidend beter presteert dan een negatief, neutraal of gestrest brein. Mensen zijn in deze positieve staat onder andere creatiever, intelligenter, aardiger en energieker en zijn dan beduidend beter in het uitvoeren van die zaken die tot succes moeten leiden. Gelukkige mensen ervaren dus een voorsprong voor het behalen van succes, Achor noemt dit ‘the happiness advantage’.

Wat kunnen we hiermee?

Allereerst is het goed om de betekenis van succes wat concreter te maken. We zouden het hier bijvoorbeeld ook kunnen vervangen door ‘de gewenste kwaliteit van dienstverlening’ of ‘de omzet die een medewerker genereert’.
Vervolgens is het goed om te beseffen dat het voor het behalen van dit succes gunstig is om te investeren in een positieve breinstaat. Dit geldt zowel voor je eigen brein als voor het brein van je medewerker. Weten hoe je team de praktijk ervaart, inzicht krijgen in de ervaring van de werksfeer, de samenwerking, ervaring van werkdruk, maar ook factoren in de privé-sfeer, helpen je te bepalen wat aandacht vraagt en kunnen de ‘happiness advantage’ beïnvloeden.

Wil je hulp met het bepalen van jullie state of happiness, de aandachtsgebieden voor een gelukkiger praktijk en hoe daarmee om te gaan? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek..